PISANG KAKI @ PERSIMMON FRUIT

PISANG KAKI @ PERSIMMON FRUIT....Buah nie mungkin aku pernah tengok di shopping mall tetapi rasanya macam tak menarik nak tahu apa nama buah nie.....Sehinggalah pada suatu hari kawanku menunjukkan buah tersebut di office dan memberi aku rasa sedikit...rasanya macam manis sikit...tapi aku tak tahu rasa sebenar nie...(rasa sikit jer) Kawanku berbangsa Tionghua tak tahu namanya di dalam bahasa Melayu tetapi bahasa Cina dia tahu.
Ini buahnya macam sedap jer....

Hari ini aku telah terserempak di blog kujie2.com baru lah aku cuba google dan tahu nama sebenarnya ialah pisang kaki...
Ini Pokok pisang kaki Jepun.....
Buah pisang kaki nie macam buah tomato bulatnya dan kulitnya pun seakan-akan tomato gak...rasanya aku belum pernah rasa betul lagi...nanti ler aku cuba cari nak rasa.... (dah bertahun hidup pun tak tahu nama buah nie...kesian kan....)
Buah pisang kaki dengar banyak khasiatnya...google ler sendiri yea....
P/s : Picture from cik google.....

Comments

Popular posts from this blog