SISTEM RADAR UDARA AEW&C

AEW&C..adalah satu sistem radar di udara yang direka untuk mengesan pesawat, kapal atau kenderaan lain pada jarak jauh dan juga mengawal dan mengarahkan pertarungan di udara dengan mengarahkan serangan dan pertarungan di udara. Nama penuhnya ialah airborne early warning and control (AEW&C) system.  Unit AEW&C juga digunakan bagi tujuan pemantauan, termasuk sasaran di daratan dan seringkali menmenuhi fungsi C2BM (command and control, battle management) sama seperti Pengawal Trafik Udara .  Digunakan pada altitud tinggi, radar pada pesawat membolehkan operatornya mengenalpasti pesawat musuh atau kawan dari jarak yang sangat jauh. 

Pesawat AEW&C digunakan untuk fungsi operasi udara ofensif dan defensif.  Secara ofensif ia digunakan untuk mengarahkan pesawat juang untuk mencari lokasi sasaran musuh dan secara defensif digunakan untuk mengarahkan serangan balas terhadap pihak lawan.  Samada di udara atau daratan.  Ia begitu berkesan dan berguna hingga United States Navy mengoperasikan pesawat AEW&C dr Supercarriersnya untuk melindungi Command Information Centers (CICs).
AEW&C juga dikenali dengan nama lamanya iaitu "airborne early warning" (AEW) dan "airborne warning and control system" (AWACS, disebut.: /ˈeɪwæks/ ay-waks..bukan aweks arrr) meskipun nama AWACS digunakan bagi sistem spesifik yang sekarang digunakan oleh NATO dan USAF dan sering disalahguna untuk menerangkan sistem yg sama. 


Photo: AEW&C

..adalah satu sistem radar di udara yg direka utk mengesan pesawat, kapal atau kenderaan lain pd jarak jauh dan juga mengawal dan mengarahkan pertarungan di udara dengan mengarahkan serangan dan pertarunag di udara. nama penuhnya ialah  airborne early warning and control (AEW&C) system . unit AEW&C juga digunakan bg tujuan pemantauan, ter,asuk sasaran di daratan dan seringkali menmenuhi fungsi  C2BM (command and control, battle management) sama seperti Pengawal Trafik Udara . Digunakan pd altitud tinggi, radar pd pesawat membolehkan operatornya mengenalpasti pesawat musuh atau kawan dr jarak yg sgt jauh.  

pesawat AEW&C digunakan utk fungsi operasi udara ofensif dan defensif. secara ofensif ia digunakan utk mengarahkan pesawat juang utk mencari lokasi sasaran musuh, dan secara defensif digunakan utk mengarahkan serangan balas terhadap pihak lawan..samada di udara atau daratan. ia begitu berkesan dan berguna hingga   United States Navy mengoperasikan pesawat  AEW&C dr  Supercarriersnya utk utk melindungi  ommand Information Centers (CICs).
AEW&C juga dikenali dgn nama lamanya iaitu "airborne early warning" (AEW) dan "airborne warning and control system" (AWACS, disebut.: /ˈeɪwæks/ ay-waks..bukan aweks arrr) meskipun nama  AWACS digunakan bg sistem spesifik yg sekarang digunakan oleh  NATO dan USAF dan sering disalahguna utk menerangkan sistem yg sama. ..=WRA=
Sometimes... kita patut ambil tahu dan menambah pengetahuan tentang sesuatu perkara di dalam penggunaan alat-alat komunikasi ketenteraan.......

MP : Sumber Facebook

Comments

Popular posts from this blog