Thursday, June 6, 2013

Bahaya Air Kosong Kepada Bayi Dibawah Umur 6 Bulan



Kenapa bayi berusia dibawah 6 bulan perlu dielakkan dari diberikan air kosong. 
Jika di ikutkan, ramai juga orang-orang tua yang bising terutama kepada ibu-ibu muda yang enggan memberikan air kosong kepada bayi mereka. Selalunya masa nilah dilema bertandang - nak dilawan, orang tua dah lama makan garam dulu...hehe..

Tapi apa-apa pun, berikut adalah sebab-sebab kenapa air kosong perlu dielakkan dari diberi kepada bayi dibawah umur 6 bulan :

1. Risiko jangkitan kuman jika air yang diberikan adalah tidak bersih.
2. Memberi bayi minum air kosong boleh meningkatkan risiko kegagalan penyusuan susu ibu kerana bayi tidak lagi dahaga. Perlu diingat bahawa pengeluaran susu ibu bergantung kepada permintaan di mana semakin kerap bayi menyusu, semakin kerap rangsangan untuk pengeluaran susu ibu.
3. Bagi bayi yang berumur di bawah 5 minggu, pemberian air kosong yang terlalu banyak akan mencairkan garam di dalam darah, seterusnya mengakibatkan suhu badan bayi menjadi rendah dan terjadinya sawan tarik.
4. Susu ibu menghasilkan salutan perlindungan penyakit dalam sistem penghadaman bayi. Pengambilan air akan menghakis salutan ini.
Seperti yang sering dinasihatkan oleh doktor dan pakar kanak-kanak, makanan terbaik untuk bayi berumur dibawah 6 bulan adalah susu ibu. Makanan dan minuman selain dari susu ibu hanya digalakkan untuk diperkenalkan kepada bayi apabila bayi telah melepasi usia 6 bulan.



Kalau lepas ni ada mak atau mak mertua bising-bising suruh bagi minum air kosong, cara paling mudah tunjukkan aje artikel ni.

Tapi kalau tak berjaya, pandai-pandai lah mengelat cakap "tadi dah bagi kat baby".. :p (bohong sunat...huhu..)


MP : Anak semua dah besar.....