Tip Untuk Menjadi Pengomen Tegar

Danbo Lines Up His Shot - danbo, cute, robot
sekadar hiasan


Pada bulan November yang lepas aku telah menjadi pengomen tegar di blog Eraz untuk kesekian kalinya. Untuk mengekalkan momentum pada setiap blog bagi meninggalkan komen bukannya senang. 
Untuk memberikan komen bukan  meninggalkan hanya komen 'OK', 'SEDAPNYA', 'TAHNIAH' @ perkataan yang ringkas sahaja.  Tetapi perlu memberikan pendapat yang bernas samada setuju @ tidak terhadap sesuatu perkara berbangkit yang ada pada setiap entry.  Ada blogger yang memang rajin membuat entry, dalam satu hari terdapat 4 @ 5 entry.  Sebagai pengomen tegar haruslah mengikuti setiap entry dan meninggalkan komen.  

Kadang-kadang kekangan waktu dan kelajuan internet akan membantutkan untuk kita jadi pengomen tegar dan blogwalking.  Kalau ada kelapangan waktu kita boleh hadap satu-satu blog dalam satu hari bagi meninggalkan komen yang banyak pada setiap entry dalam sebulan (dalam erti kata lain, komen 2 minggu sekali @ sebulan sekali)....itu pun kalau rajin ler...yang penting komen biarlah bernas, jangan menyakitkan hati bloggers, jangan sesekali mengeluarkan kata-kata kesat @ sebagainya.  Sebab terdapat blogger akan delete setiap pengomen yang kurang adab dalam memberikan komen.

Terdapat blogger yang memberi penghargaan kepada pengomen tegar di blog masing-masing.  Terpulanglah kepada blogger bagaimana untuk menarik pengunjung ke blog dan membaca entry yang disediakan.  Sebagai kaki komen pula cari ler blogger yang menyediakan penghargaan sebegini.....hahaha......

Sekian....tip untuk kali ini.....

MP : Thanks Eraz di atas penghargaan yang diberikan.....untuk kenali beliau sila klik sini...

Comments

Popular posts from this blog