Khasiat Makan Sayur Bayam


Bayam adalah salah satu sayuran yang sering kita jumpa dan mudah didapati. Kandungan gizi dan nutrisinya memberikan manfaat bagi kesihatan. Magnesium yang terkandung di dalamnya dinilai dapat mengawal dan ia juga dapat menurunkan tekanan darah saat sedang tinggi. Apabila dikonsumsi secara rutin, bayam dapat membantu menjaga pembuluh arteri dan meningkatkan aliran darah. 

Kelebihan/Kebaikan/Khasiat : 

1. Sayur bayam dapat melancarkan pencernaan.
Manfaat dari serat adalah untuk membantu melancarkan pencernaan dan sayur bayam adalah salah satu sumber terbaik serat. Oleh sebab itu, jika anda memiliki masalah dengan pencernaan, anda boleh mengkonsumsi sayur bayam.

2. Sayur bayam akan membantu anda untuk menurunkan berat badan.
Sayur bayam merupakan sumber serat, kaya akan nutrisi dan rendah kalorinya. Oleh itu, jika anda sedang melakukan program penurunan berat badan, sebaiknya anda rajin makan bayam. Serat di dalam bayam boleh membantu anda untuk lebih lama merasa kenyang.

3. Sayur bayam akan membantu untuk meneutralkan efek dari natrium.
Jika anda memiliki penyakit tekanan darah tinggi atau hipertensi, ada baiknya jika anda mengkonsumsi bayam secara teratur. Sayuran bayam kaya akan kalium, yang akan meneutralkan impak buruk natrium di dalam tubuh sehingga akan membantu anda untuk menstabilkan tekanan darah.

4. Sayur bayam dapat membuat tulang anda sihat dan mencegah terjadinya pendarahan.
Sayur bayam dapat mencegah terjadinya pendarahan kerana di dalam sayuran ini terkandung vitamin K yang memiliki manfaat untuk tulang dan pembekuan darah. Selain itu, sayur bayam juga mengandung banyak mineral seperti tembaga, fosfor, mangan, magnesium dan seng yang dapat membuat tulang sihat dan mencegah terjadinya tulang reput.

5. Sayur bayam memiliki manfaat untuk sistem pembuluh darah.
Sayur bayam mengandung lutein yang akan memperlambatkan konversi peptida angiotensin I menjadi angiotensin II. Kerana jika peptide angiotensi I berubah menjadi peptide angiotensi II, maka pembuluh darah akan menyempit dan terjadi peningkatan tekanan darah.

6. Sayur bayam dapat memperkuatkan sistem imunitasi tubuh.
Sayur bayam dapat menjaga sistem kekebalan tubuh kerana di sayur berwarna hijau ini kaya akan vitaim A, B, C, D dan E. Oleh sebab itu, jika anda mengkonsumsi sayur bayam secara teratur, maka Anda akan terhindar dari infeksi dan pelbagai penyakit lainnya.

7. Sayur bayam mengandung banyak antioksidan.
Di dalam sayur bayam terkandung flavonoid yang dapat mengurangi efek radikal bebas pada tubuh, yang dapat merosakkan sel serta memicu perkembangan tumor ganas. Oleh itu, dengan mengkonsumsi bayam secara teratur, maka Anda dpt mencegah penuaan dan mengurangi risiko untuk terkena kanser.


MP : Dah lama tak makan bayam...untuk tambah darah elok makan bayam....

Comments

Popular posts from this blog