Tuesday, November 3, 2015

ILMU HUTAN


gambar hutan hujan tropis
GAMBAR DARI GOOGLE
ILMU HUTAN


Pengalaman masuk hutan, berkawan dengan bebudak asli ni, dan termasuk kengkawan yang memang askar, banyak benda yang saya belajar..iaitu,
1. Lumut Taik Kera. Kalau kita jalan di waktu malam, terutama di hutan padat dekat dengan air terjun atau sungai (mcm kes saya kat Janda Baik), bila kita jalan dalam gelap, kita akan nampak ada benda-benda bercahaya warna hijau..ala-ala benda yang pendarcahaya. Benda yang bercahaya tu ialah lumut taik kera, bila siang tak nampak apa-apa, bila malam dia akan keluarkan cahaya walaupun dengan sikit bantuan cahaya dari bulan bintang. Yang bestnya, lumut ni hanya tumbuh di denai (laluan binatang atau orang), so kalau sesat..ikut je laluan ni di waktu malam, insya-Allah..tak langgar pokok.

Tuesday, September 8, 2015

Cerita PUSASDA


Alhamdulillah......kembali ke udara lagi.....ehh...dah macam rancangan kat radio pulak.....hihi....
Nak story mengenai PUSASDA lagi.....seronok citer benda yang kita tahu daripada kita citer benda yang mengarut. (angkat tangan tanda setuju...)

Saturday, August 22, 2015

PUSASDA Tempat Lahirnya Pahlawan - Siri 2

KLIK SINI
Sambungan dari entry sini.......

Selepas 10 cari dicop, rekrut akan mula menjalani latihan ketenteraan.

Wednesday, August 5, 2015

WELCOME BACK......

source from google
Assalammualaikum..........
terasa rindu nak menaip entry kat blog....kelupaan, kesunyian, kealpaan, kesibukan, ketirisan, kerinduan dan kesayangan kat uolls....rakan-rakan alam maya dan readers....(ingat lagi ke tidak ek....)

Sunday, March 1, 2015

ACARA MENARIK PADA HARI TENTERA DARAT MALAYSIA KE-82



Banyak acara menarik sempena Hari Tentera Darat Malaysia Ke-82.  Antara yang menarik pada 

Saturday, February 28, 2015

HARI TENTERA DARAT MALAYSIA KE-82


Selamat Hari Tentera Darat  buat semua anggota tentera yang bertugas walau di mana jua dan juga yang telah menamatkan perkhidmatan.  Jasa anda amat besar buat negara tercinta MALAYSIA.

Friday, January 16, 2015

Tazkirah Jumaat - Waktu Yang Baik Untuk Berdoa


MP: sekadar peringatan bersama....

Thursday, January 15, 2015

Tentera Darat - Sumbangan Derma Melalui Potongan Gaji Kepada Mangsa Banjir

Sumber: Markas Tentera Darat

MP: kepada warga tentera darat sumbangan anda amat besar nilainya pada mangsa banjir...

Monday, January 12, 2015

Hari Pertama Sekolah Tahun 2015


Hari pertama sekolah hari ini cuaca agak dingin. Pagi-pagi lagi anak-anakku dah bangun.  Bersemangat hari ini.....

Friday, January 9, 2015

Tazkirah Jumaat


MP: Aamiin....

Monday, January 5, 2015

Selamat Tahun Baru 2015


Alhamdulillah....tahun 2014 yang baru melabuhkan tirainya merupakan tahun yang begitu mencabar.