Saturday, December 3, 2011

SAYA SAYANG IBU.........

KALAU SAYANG IBU, BACA LA..TAK LAMA PUN, 5 MINIT JE..

Orang kata aku lahir dari perut mak... (Bukan org kata...memang betul)

Bila dahaga, yang susukan aku.... Mak...
Bila lapar, yang suapkan aku.... Mak..
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. .. Mak
Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut.... Mak
Bila bangun tidur, aku cari.... Mak...
Bila nangis, orang pertama yang datang .... Mak...
Bila nak bermanja, aku dekati....... Mak..
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah.. Mak..
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya.. Mak..
Bila nakal, yang memarahi aku.... Mak..
Bila merajuk, yang memujukku cuma... Mak..
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah.... Mak..
Bila takut, yang tenangkan aku.... Mak...
Bila nak peluk, yang aku suka peluk.... Mak..
Aku selalu teringatkan ..... Mak..
Bila sedih, aku mesti talipon... Mak..
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu... Mak..
Bila bengang.. aku suka luah pada.. Mak..
Bila takut, aku selalu panggil... "Mmaaakkkk! "
Bila sakit, orang paling risau adalah.... Mak..
Bila nak exam, orang paling sibuk juga.... Mak..
Bila buat hal, yang marah aku dulu.... Mak..
Bila ada masalah, yang paling risau.... Mak..
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. Mak..
Yang selalu masak makanan kegemaranku.... Mak..
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk..... Mak..
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku.... Mak..
Yang selalu berleter kat aku... Mak..
Yang selalu puji aku.... Mak..
Yang selalu nasihat aku...... Mak..
Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk..... Mak..
Aku ada pasangan hidup sendiri....
Bila seronok, aku cari.... Pasanganku..
Bila sedih, aku cari..... Mak..
Bila berjaya, aku ceritakan pada.... Pasanganku..
Bila gagal, aku ceritakan pada.... Mak..
Bila bahagia, aku peluk erat....Pasanganku..
Bila berduka, aku peluk erat.... Emakku..
Bila nak bercuti, aku bawa.... Pasanganku..
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah.... Mak..
Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada Pasanganku..
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan “Selamat Hari Ibu”
Selalu... Aku ingat pasanganku
Selalu.. Mak ingat kat aku
Bila-bila.... Aku akan talipon pasanganku
Entah bila... aku nak talipon mak..
Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila.... aku nak belikan hadiah untuk emak

Renungkan:

"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kau kirim wang untuk mak?

"Mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".

Berderai air mata jika kita mendengarnya..........

Tapi kalau mak sudah tiada..... .....

"MAKKKKK...RINDU MAK..... RINDU SANGAT....!!"

Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya......
Berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya......
Berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya.....
Berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya.......
Berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
Berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....
Dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya.......

Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.Kos upah membantu ibu:

1) Tolong pergi kedai : RM4.00

2) Tolong jaga adik : RM4..00

3) Tolong buang sampah : RM1.00

4) Tolong kemas bilik : RM2.00

5) Tolong siram bunga : RM3.00

6) Tolong sapu sampah : RM3.00

Jumlah : RM17.00

Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.

1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA

2) Kos berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA

3) Kos air mata yang menitis keranamu - PERCUMA

4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA

5) Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA

Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA

Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh siibu. Si anak menatap wajah ibu,memeluknya dan berkata,

"Saya Sayangkan Ibu". Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada mukasurat yang sama ditulisnya.

Jika kamu menyayangi ibumu, "Share" kanlah Status ini kepada sahabat- sahabat anda di anda..Saya sayang MAK saya.

Thursday, December 1, 2011

LHDN Buat Bayaran Bantuan Kewangan 500 Ringgit Kepada Isi Rumah Berpendapatan Bulanan 3 Ribu Ringgit dan Ke bawah ...

LHDN Buat Bayaran Bantuan Kewangan 500 Ringgit Kepada Isi Rumah Berpendapatan Bulanan 3 Ribu Ringgit dan Ke bawah

Sumber Rujukan: LHDN Buat Bayaran Bantuan Kewangan 500 Ringgit Kepada Isi Rumah Berpendapatan Bulanan 3 Ribu Ringgit dan Ke bawah.....
Borang Bantuan Kewangan Isi Rumah RM500 Bajet 2012 Dan Cara Memohon
Bagaimana nak dapatkan Borang Bantuan Kewangan Isi Rumah RM500 Bajet 2012 ? Cara²nya mudah sahaja. Hanya perlu download atau dapatkan dari sumber² yang dinyatakan di bawah. Tapi sebelum tu. Sila pastikan hanya yang berpendapatan isi rumah RM3000 dan ke bawah sahaja layak untuk memohon dan menerima bantuan rakyat RM500 ini.


Sumber Rujukan: Borang Bantuan Kewangan Isi Rumah RM500 Bajet 2012 Dan Cara Memohon
Maksud 'isi rumah yang mempunyai berpendapatan bulanan kurang daripada RM3000' ialah jumlah keseluruhan hasil pendapatan bulanan ke semua ahli² di dalam rumah tersebut adalah tidak melebihi RM 3000. Jadi sekiranya, kurang dari RM3000. Keluarga tersebut layak untuk memohon bantuan kewangan isi rumah RM500 melalui borang pemohonan yang disediakan.

Borang kewangan isi rumah RM500 ini akan mula dikeluarkan mulai bulan Disember 2011 oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN). Borang tersebut boleh diperoleh di semua pejabat agensi berkenaan ataupun muat turun (download) menerusi website LHDN ataupun di dalam akhbar² tempatan.

Selain itu, LHDN juga turut mengguna pakai sistem pangkalan data e-Kasih, Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) bagi mendapatkan maklumat rakyat yang benar² layak untuk menerima bantuan tersebut. Bagi yang telah mendaftar denganpangkalan data e-kasih ini. Saya rasa tentu tak payah nak isi borang bantuan kewangan isi rumah ini. Sebab semenangnya memerlukan bantuan tersebut. Apa² pun, sila rujuk kepada pegawai² JKM untuk makluman lanjut.

Panduan Pemohonan Bantuan Kewangan Isi Rumah RM500 Bagi Keluarga Pendapatan RM3000 dan ke bawah

1. Dapatkan borang bantuan isi rumah mulai Disember 2011 menerusi;
* muat turun (Download online) dari Website LHDN
* Pejabat² LHDN berdekatan
* Disiarkan di akhbar² tempatan

2. Isi borang bantuan tersebut dan hantar ke pejabat LHDN yang berdekatan.

3. LHDN akan membuat semakan samada pemohon tersebut benar² layak untuk menerima bantuan isi rumah RM500 tersebut. (Harap² pegawai LHDN akan turun padang untuk membuat semakan. Kalau harap kat sistem je. Sah² banyak yang tak betul.)

4. LHDN akan mengeluarkan surat jawapan samada permohonan tersebut berjaya atau tidak.

5. Wang bantuan isi rumah RM500 akan dimasukkan (kredit) ke dalam akaun bank pemohon mulai Januari 2012

Cara² (option) lain;
* Daftar dengan E-kasih, Jabatan Kebajikan Masyarakat secara Online

Bagi yang masih tak berapa pasti bagaimana nak mengisi borang bantuan isi rumah RM500 ini, sila dapatkan bantuan dari kakitangan pejabat LDHN berdekatan.
Related Posts With “Borang Bantuan Kewangan Isi Rumah RM500 Bajet 2012 Dan Cara Memohon”



Sumber Rujukan: Borang Bantuan Kewangan Isi Rumah RM500 Bajet 2012 Dan Cara Memohon

SIARAN MEDIA
MEDIA RELEASE
KEMENTERIAN KEWANGAN MALAYSIA
MINISTRY OF FINANCE MALAYSIA
______________________________________________________________________
KENYATAAN AKHBAR YB MENTERI KEWANGAN II
DATO’ SERI AHMAD HUSNI HANADZLAH
PELAKSANAAN PEMBERIAN BANTUAN TUNAI RM500 BAGI MERINGANKAN
BEBAN KOS HIDUP RAKYAT
1. Pada pembentangan Bajet 2012 baru-baru ini, Kerajaan telah
mengumumkan untuk memberi bantuan tunai, secara one-off,
sebanyak RM500 kepada isi rumah yang berpendapatan bulanan
RM3,000 dan ke bawah. Bantuan ini adalah tanda keprihatinan
Kerajaan dalam usaha untuk membantu meringankan kenaikan kos
sara hidup rakyat.
2. Isi rumah yang layak memohon merujuk kepada seorang lelaki atau
wanita yang menjadi ketua kepada ahli yang tinggal serumah atau
ketua keluarga. Ini merangkumi individu:
 Berkahwin termasuk anak yang berkahwin dan tinggal bersama
ibu bapa;
 Ibu atau bapa tunggal yang mempunyai tanggungan;
 Individu (bujang, duda, ibu tunggal) bujang yang mempunyai
tanggungan; dan
 Warga emas sebatang kara 3. Ketua isi rumah yang berkerja sendiri juga adalah layak untuk
memohon.
4. Kerajaan memutuskan, pendaftaran permohonan Bantuan Tunai
RM500 akan dibuat mulai hari Sabtu, 10 Disember 2011 untuk
tempoh satu bulan. Borang-borang pendaftaran boleh didapati
secara percuma mulai tarikh tersebut, di Jabatan Pembangunan
Persekutuan, Pejabat Cawangan dan Pusat Khidmat Lembaga Hasil
Dalam Negeri Malaysia (LHDNM), serta agensi-agensi Kerajaan.
5. Borang yang lengkap di isi berserta salinan Kad Pengenalan
hendaklah diserah untuk proses pendaftaran di Jabatan
Pembangunan Persekutuan/Negeri, sekolah-sekolah terpilih serta
pejabat-pejabat cawangan LHDNM.
6. Pembayaran Bantuan RM500 akan dibuat kepada ketua isi rumah
yang layak mulai pertengahan Januari 2012.
7. Bantuan ini dijangka dapat memberi manfaat kepada seramai 5.2 juta
isi rumah atau 79.5 peratus daripada keseluruhan isi rumah di negara
ini. Pemberian ini melibatkan anggaran peruntukan sebanyak RM2.6
bilion.
Kementerian Kewangan Malaysia
30 November 2011