Friday, May 17, 2013

PERAJURIT MUDA MASUK HUTAN DI SUA BETONG PORT DICKSON

Salam buat semua kengkawan.....
Kali ini aku nak cerita fasal aktiviti di hutan Sua Betong Port Dickson.
Menurut kata anakku di PUSASDA khamis petang sudah bergerak untuk  melakukan medan akhir dan operasi bermula pada hari sabtu untuk perajurit muda.  Dianggarkan 1 batalion perajurit muda kira-kira hampir seribu perajurit muda dari PUSASDA akan berjalan hingga ke Sungai Linggi dan seterusnya masuk ke dalam hutan Sua Betong.
 1 batalion sebelumnya telah selamat kembali dari medan akhir dan anakku di sessi kedua.  
Apa yang perlu dibawa untuk masuk hutan? Makanan....sudah tentulah rangsum tempur dalam anggaran 3 ~ 4 pek akan dibawa sebagai bekalan makanan selama hampir 10 hari.
Beg sandang yang besar dan berat tu akan diisi dengan rangsum tempur dan peralatan khemah dan mungkin sehelai 2 baju tentera darat @ aku pun tak tahu apa lagi yang diisi dalam beg sandang berkenaan....(hehe....) 
Menurutnya lagi beliau akan menyusuri Sungai Linggi untuk masuk ke hutan Sua Betong dan aku rasa sejauh lebih 40 km untuk sampai ke dalam hutan.  Bayangkan bagaimana perajurit muda lakukan jungle trekking.... (teringat tentera yang keluar dari hutan di belakang rumah kat kampung.....kesian pun ada...)
Perjalanan berkilometer masuk ke dalam hutan sudah tentu kaki akan melecet dan kasut yang digunakan akan rosak...(nak kena pos kream kaki lepas nie)

wajah diconteng sebelum masuk hutan (gambar hanya hiasan)
Rangsum Tempur makanan tentera di dalam hutan
Senjata dan beg

MP : Tak lama lagi sudah nak passing out  sebulan sahaja lagi ....semoga anakku berjaya mengakhiri medan akhir ini....Dekat disayang jauh dirindu....