Setuju Tak Subjek Sejarah Wajib Lulus ?



Subjek Sejarah sememangnya penting dalam mana-sama sistem pendidikan di seluruh dunia kerana selain bersifat pembelajaran, mata pelajaran itu berupaya mendidik murid untuk menerima hakikat jati diri mereka terhadap negara.

Sikap tidak menghormati perlembagaan negara yang ditimbulkan oleh sesetengah rakyat sejak kebelakangan ini mendorong Kementerian Pendidikan mengkaji 'kekuatan' mata pelajaran Sejarah sekali gus memperkasakannya di kalangan murid dan generasi muda hari ini.
Faktor ini sekali gus mendorong kementerian mewajibkan mata pelajaran Sejarah lulus di peringkat sekolah iaitu wajib lulus dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) bermula tahun ini.
Pengarah Bahagian Kurikulum Kementerian Pendidikan, Dr. Masnah Ali Muda berkata, usaha memperkasakan mata pelajaran Sejarah di semua aliran sekolah menengah mencakupi sejarah kuno, pra moden dan moden dalam skop dasar, politik dan kenegaraan.
Malah, menurutnya, sistem pendidikan negara bermula tahun 1989 menjadikan mata pelajaran Sejarah sebagai teras dalam Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) di semua sekolah kerajaan.
''Yang mana subjek Sejarah wajib dipelajari oleh semua murid secara berterusan selama lima tahun bermula daripada tingkatan 1 hingga tingkatan 5 dan bertujuan meningkatkan pengetahuan sejarah negara.
''Di samping itu, usaha tersebut adalah bagi pemupukan nilai patriotisme untuk membentuk keperibadian yang tinggi dan menanamkan semangat cinta kepada negara,'' katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di pejabatnya di Putrajaya baru-baru ini.
Pada masa yang sama, ujar Masnah, Kurikulum Sejarah KBSM disusun secara bersepadu merangkumi unsur-unsur ilmu (kandungan), kemahiran (kemahiran Pemikiran Sejarah) dan penerapan nilai patriotisme.
Kata Masnah, Hal ini demikian supaya selari dengan aspirasi Falsafah Pendidikan Negara dan matlamat pendidikan iaitu ke arah membangunkan individu yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani, dan intelek.
''Kita juga sedang dalam usaha melakukan transformasi kurikulum Sejarah yang akan dilaksanakan mulai 2014 di sekolah rendah melalui Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) dan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) untuk sekolah menengah mulai 2017.
''Mata pelajaran Sejarah diajar sebagai mata pelajaran teras kepada murid sekolah rendah pada Tahap II bermula di Tahun 4.
"Sejarah diperkenalkan di peringkat sekolah rendah dengan menekankan kepada pembangunan sahsiah murid, pemupukan nilai-nilai keperibadian mulia dan semangat kewarganegaraan,'' jelas beliau.
Beliau memberitahu, kandungan kurikulum di peringkat sekolah rendah juga mencakupi sejarah awal negara sehingga kini, bertujuan menanam minat murid terhadap sejarah dan menyediakan murid menghadapi cabaran masa depan.
"Fokus utama kurikulum Sejarah dalam KSSM adalah pengetahuan dan pemahaman Sejarah Malaysia, Pembinaan Negara Bangsa dan Sejarah Negara Luar," ujarnya.
Tambah Masnah, pengkajian sejarah bermula dari zaman prasejarah sehingga masa kini yang disusun berdasar rentetan peristiwa mengikut pendekatan kronologi manakala aspek sejarah negara luar pula dikaji supaya murid mendapat gambaran besar tentang peristiwa sejarah negara berdasarkan garis masa.
''Aspek ini dimasukkan dengan tujuan supaya murid mempunyai perspektif yang lebih luas tentang proses perkembangan masyarakat dan negara serta melihat secara perbandingan akan sejarah dalam dan luar negara.
"Seterusnya memupuk rasa bangga tentang warisan dan kejayaan negara ke arah pemantapan semangat perpaduan dan patriotisme,'' katanya.
Melalui pendidikan Sejarah, beliau berharap, murid-murid dapat menjadikan elemen sejarah sebagai pengajaran dan iktibar untuk membina kesedaran kebangsaan di samping semangat cinta akan negara.

Sumber

" Aku setuju sangat subjek sejarah ini merupakan subjek teras dan matapelajaran subjek lulus dalam SPM. Sebabnya kenapa dan mengapa? Aku memang suka subjek sejarah dan merupakan subjek yang paling kacang @ senang masa exam dulu....bangga ehhh...
Masa exam SPM dulu subjek sejarah aku dapat A1 yea...retisnya aku tapi memang betul aku merupakan pelajar terbaik untuk subjek sejarah, masih aku ingat cikgu subjek sejarah masa tu memanggil aku semasa perhimpunan di dalam dewan untuk memberi taklimat dan menerangkan teknik-teknik menjawab sejarah dengan betul........
( macam poyo jer....biarler memang betul aper....) 
So aku setuju sesangat subjek sejarah menjadi subjek lulus dalam SPM.
Pelajar sekarang tak minat dengan sejarah, uolls tanya ler pelajar sekarang even anak aku pun subjek sejarah memang dia tak minat tapi dapat A dalam SPM. Lulus dan terbaik hanya pada paper tapi tidak praktikkan dalam sistem pembelajaran subjek sejarah tersebut. Hanya hafal dan pastikan lulus dengan baik tapi bila tanya bagaimanakah Melaka dijajah?, bilakah Perjanjian Pangkor? haram tak tahu.....tapi cuba uolls tanya aku bila, tarikh, siapa aku boleh jawab sebab apa? Sebab aku faham dan pencinta sejarah......"

Uolls faham ke SEJARAH ? 

picture : google

MP : Teringat masa study form six dulu belajar mengenai Sejarah Tamadun Islam dan Asia Tenggara....
Nanti aku story tentang sejarah.....minat.....!

Comments

Popular posts from this blog