Tuesday, April 2, 2013

9 CARA MEMBAKAR LEMAK BADAN



Metabolisme setiap orang secara semulajadi bergantung pada umur atau usia. Pada umur 40 tahun, anda boleh membakar 100-300 kurang kalori sehari daripada mereka yang berumur 30 an, kata Pamela M. Peeke, MD, penulis Body for Life untuk Wanita dan penolong profesor perubatan di University of Maryland di Baltimore.
Tetapi anda boleh mengatasi kelembapan itu dan meningkatkan keupayaan membakar lemak badan anda dengan membuat hanya beberapa "tweak" kepada rutin harian anda. Strategi berikut akan membantu anda  membakar lebih lemak.
1.Amalkan 5 minit
Lakukan lima minit senaman setiap pagi. Kita semua mempunyai termostat metabolik, dipanggil metastat.Waktu pagi adalah masa terbaik untuk mengaktifkannya. Setiap hari, metastat anda sedang menunggu  isyarat daripada tubuh badan anda. Aktiviti terbaik yang anda boleh lakukan adalah dengan aktiviti seperti berjalan atau tekan tubi.
2.Tambah tenaga anda pada waktu pagi
Banyak kajian telah mendapati bahawa makan sarapan pada waktu pagi dapat meningkat kadar metabolisme. "Metabolisme anda secara semulajadi akan menurun pada waktu malam, tetapi anda boleh meningkatnya di waktu pagi dengan makan sarapan pagi," kata Shames Tammy Lakatos, RD, CDN.Oleh itu anda digalakan ambil lebih banyak kauntiti makanan pada waktu pagi di bandingkan diwaktu lain.
3.Mengambil bijirin baik
Bijirin seperti beras perang, germa gandum, roti gelap, bijirin gandum, oat dan barli membuat anda rasa kenyang kerana makanan ini mengambil masa yang lama untuk dicernakan berbanding karbohidrat ringkas. Dalam satu kajian daripada The American Journal of Clinical Nutrition, penyelidik di Brigham dan Hospital Wanita dan Sekolah Perubatan Harvard mendapati pengambilan makanan lebih daripada 74000 wanita selama 12 tahun. Secara keseluruhan, wanita yang kerap memakan makanan yang bijirin kira-kira 1.5 hidangan sehari - mendapat berat badan yang kurang daripada wanita yang makan kurang bijirin.
4.Bina otot anda.
Otot membakar lebih banyak kalori daripada lemak , dan penurunan jisim otot boleh menjadi salah satu sebab utama penurunan kadar metabolisme . Kehilangan berat otot yang banyak bermakna anda akan membakar 350-500 kurang kalori sehari. Untuk membina dan mengekalkan jisim otot, lakukan latihan kardio dan kekuatan 2-3 dalam seminggu. Jika anda malas dan tidak berkesempatan pergi ke gimnasium, cuba lakukan tekan tubi, squats, crunches perut dan angkat benda yang berat.
5.Lebihkan protein
Tambah diet anda dengan protein, protein lowfat, seperti ayam, ikan dan putih telur dalam makanan anda, dan anda akan membantu badan anda membakar lemak lebih cepat. "Kerana protein memerlukan lebih banyak tenaga untuk dihadam, ia mempercepatkan metabolisme anda, dan protein adalah perlu untuk memastikan pembinaan tisu otot," kata Michael Thurmond, pengarang Makeover Body for 6 days.
6.Dapatkan vitamin anda "I"
"I" bermaksud intensiti. Anda suka untuk berjalan, tetapi jika yang biasanya bermakna bersiar-siar bersama-sama pada kadar perlahan.Sebaliknya, meletakkan intensiti, atau "vitamin I," ke dalam langkah anda. Tingkat kelajuan jalan anda pada kadar  4 mph, atau satu kilometer setiap 15 minit. Sebaik sahaja anda membina sehingga tahap kecergasan kardiovaskular anda, anda juga boleh ganti antara berjalan kaki dan berjoging. Keutamaan adalah untuk mendapatkan kadar jantung yang lebih mencabar.



7.Mengatakan" ya" kepada yogurt
Dalam kajian baru-baru ini dari Jurnal Antarabangsa Obesiti, wanita yang memakan tiga hidangan harian yogurt lowfat kehilangan lemak 60 peratus lebih daripada wanita yang tidak mengambilnya. Dalam kajian yang lain, peserta yang makan tiga hidangan harian tenusu hilang lebih daripada dua kali lemak."Diet yang kaya dengan Kalsium mengurangkan lemak menghasilkan enzim dan peningkatan enzim yang memecahkan lemak," kata Michael B. Zemel, Ph.D., pengarang utama kedua-dua kajian dan pengarah Institut Pemakanan di Universiti Tennessee di Knoxville. Makan tiga hidangan susu lowfat dalam sehari, seperti susu, yogurt dan keju keras (Gouda, Cheddar dan Monterey Jack).
8.Aktifkan diri anda selepas makan
Kadar metabolisme badan anda meningkat 10 peratus selepas makan, dan hanya beberapa minit aktiviti boleh menggandakan rangsangan itu sehingga tiga jam. Dalam tempoh 15 hingga 30 minit makan snek atau makan, lakukan lima atau 10 minit aktiviti ringan. Seperti berjalan kaki, mendaki tangga di rumah anda atau melakukan beberapa latihan kekuatan asas.
9.Ambil teh hijau
Anda mungkin suka teh tarik , tetapi jika anda beralih kepada teh hijau, bukan sahaja anda akan mendapat dos yang sihat untuk melawan penyakit, anda juga akan mengurangkan lemak badan. Dalam satu kajian daripada The American Journal of Clinical Nutrition, mereka yang  mengambil  minum botol teh yang diperkayakan dengan teh hijau ekstrak setiap hari selama tiga bulan kehilangan lemak badan lebih daripada orang-orang yang minum teh hitam. Penyelidik di makmal penjagaan kesihatan di Tokyo percaya melawan penyakit antioksidan dipanggil catechin dalam teh hijau boleh membantu mengurangkan lemak badan.
Anda boleh mengambil L Carnitine atau green tea untuk bakar lemak dengan pantas.

MP : Senaman pun penting untuk mendapat tubuh yang langsing....
      Sumber : e-mail &  gambar dari google.