Tuesday, April 30, 2013

SERAT ATAU FIBER MELAWAN DAN MENYINGKIRKAN LEMAK

serat
Di Amerika sahaja,penduduknya membelanjakan 33 bilion dolar setiap tahun pada produk berat badan, banyak produk penurunan berat badan yang dipasarkan tidak disokong dengan penyelidikan saintifik. Mengapa anda tidak menyimpan wang anda dan mengelakkan kekecewaan dengan memilih produk yang berasaskan serat.
Makanan dan produk berasaskan serat terbukti untuk melawan lemak, serat berkuasa menyingkir lemak. Makanan yang kaya dengan serat adalah murah, dan ia adalah mudah untuk menyerap ke dalam makanan harian anda. Diet yang tinggi dalam serat bukan sahaja akan membantu anda mengurangkan berat badan, ia akan meningkatkan prospek anda untuk kesihatan yang lebih baik dan panjang umur.

Bagaimana Serat Melawan Lemak
Terdapat lebih banyak bukti  bahawa makan makanan yang tinggi serat boleh membantu anda mengurangkan berat badan. Apabila penyelidik di Universiti Tufts dalam kajian yang diterbitkan, kesan serat pada kelaparan, mereka mendapati bahawa mereka yang mengambil serat tambahan 14 gram sehari dalam diet mereka akan   makan 10 peratus kurang kalori berbanding sebelum ini. Dalam kajian lain, penyelidik di Universiti Hospital di London, Ontario, menggunakan diari makanan terperinci untuk membandingkan pengambilan serat peserta kajian pada berat yang berbeza. Mereka mendapati bahawa orang-orang yang mengekalkan berat badan yang sihat makan serat 30 peratus lebih daripada mereka yang berbadan gemuk atau berlebihan berat badan.

Serat membantu individu untuk mengurangkan berat badan dengan dua cara. 
Pertama, ia membuat anda dapat menahan lapar lebih lama, yang membuatkan anda merasa kenyang. Tetapi serat juga melambatkan pencernaan, yang membuat anda dapat mengurangkan hawa nafsu makan.

Kedua ,serat juga dapat mengurangkan kadar penyerapan kalori dalam makanan anda.Ini baik untuk mereka yang ingin menurunkan berat badan.
Terdapat dua jenis serat: larut air dan tidak larut air. Lazimnya, ditemui dalam dedak gandum dan kulit beberapa buah-buahan dan sayur-sayuran.Ia menyediakan pukal dan membantu mengawal usus. Serat larut air didapati dalam oat, kacang, lentil, barli dan kebanyakan buah-buahan dan sayur-sayuran. Ini jenis serat menyerap air dalam saluran pencernaan, yang dapat membantu anda berasa kenyang dan melambatkan pencernaan anda.
Fiber atau serat juga dapat menghapuskan perut buncit dan menyingkirkan lemak degil. Didapati mereka yang mengamalkan makanan tinggi fiber dalam diet harian mereka berjaya mengurangkan 1-3 kg dengan konsisten dalam masa 2-4 minggu pengambilan. Serat juga berfungsi menyingkirakan toksin dalam badan.