Friday, October 18, 2013

Bermandi Manda Di Air Panas Gadek

Air Panas Gadek
Ini cerita malam Raya AidilAdha hari tu, aku dan family pergi bermandi manda di Air Panas Gadek, Alor Gajah.  Lokasinya tidak jauh dari Bandar Alor Gajah kira-kira 4 kilometer dan tidak jauh dari kampung aku.

Sejarah Kolam Air Panas Gadek
                                         
Ia terletak di tengah-tengah antara Bandar Alor Gajah dan Tampin. Sampai di sana kelihatan banyak perubahan setelah lebih 7 tahun aku tak jengah.  Kawasan parkirnya banyak dan luas.  Di sana ada kemudahan restoran yang tahap 2 bintang jer.....(tak boleh puji lebih, nanti aku citer)

                                               Beratur membeli tiket
                                      
Untuk masuk ke Air Panas Gadek tiket untuk dewasa berharga RM 5 seorang dan kanak-kanak berumur 6 ~ 12 tahun berharga RM 3 seorang.  Ada juga disediakan bilik untuk mandi wap dan sauna. Bila aku masuk kelihatan ramainya orang tengah bermandi manda seolah-olah airnya tak panas.....memang suam-suam kuku jer.....Setelah banyak kolam dicuba kita orang pergi ke kolam yang paling besar di hujung sekali yang berdekatan dengan bangunan toilet dan surau.


Boleh terjun tiruk dan menyelam lagi sebab airnya tak panas sangat......

Dari rumah kita orang memang dah  siap-siap pakai baju untuk berendam di dalam kolam air panas.  Bila rasa airnya tak ler panas sangat, so tak adventurer ler....Tak tahu kolam yang lain, tapi aku ada test beberapa kolam kecil yang lain airnya memang tak panas. Mungkin kolam yang berdekatan di depan berhampiran dengan tempat tiket panas agaknya....(aku rasa ler) tapi kolam itu penuh dengan orang.


                         sempat bergambar......

Memang puas ler mandi adalah hampir 2 jam kita orang berendam di sana.
Kemudahan yang disediakan ialah di sebelah hujung kawasan air panas ada disediakan surau dan toilet tetapi tiada kemudahan untuk membilas kembali dengan air biasa tetapi di bahagian depan disediakan kemudahan toilet dan membilas badan dengan air biasa.  Tetapi memang kita orang tak puas hati sebab ada beberapa pintu toiletnya tidak baik tiada engsel pintu, pili air ada tetapi tiada tombol kepala paip untuk mandi begitu juga di toilet.
Airnya tidak berapa panas hanya suam-suam kuku jer, sampaikan adik aku cakap baik mandi air panas kat rumah jer kalau macam nie.  Bangunan toiletnya tidak berubah dari dulu lagi masih sama juga, banyak yang tak diselenggara dengan baik.....(tak der budget ker...)



          Bersantai bersama family...puas mandi....

Selepas selesai menukar baju, kita orang singgah untuk mengisi perut di restoran bersebelahannya.  Pukul 11.30 malam baru ler perutku diisi setelah menunggu lama. Aku makan kuetiau goreng dan kabarnya menu nasi gorengnya masin sangat tetapi sebab kemarok lapar telankan jer, masin letak tepi.....hihihi....Menu yang terpapar di dinding restoran tak semestinya semua ada yea....


          Harga tiket                             Suasana di dalam Air Panas

Ada beberapa perkara yang perlu dibaik pulih dan ditambah kemudahannya. Antaranya :-
1.  Perlu menambah kemudahan bilik air.
2.  Membaiki kepala paip dan pintu toilet.
3.  Meletak tempat menggantung pakaian di dalam toilet.
4.  Toilet perlu diselia dengan baik dan bukannya kotor seperti yang kita orang alaminya.
5.  Saluran paip air panasnya perlu diselia dengan jadual yang teratur.
6.  Sepatutnya ada tiket istimewa untuk warga emas dan OKU.
7.  Perlu ada kiosk jualan untuk air mineral @ sebagainya.
8.  Sepatutnya perlu memakai wrist band seperti kita memasuki taman tema yang lain.


        
                                     Minta air suam tapi tak penuh cawan....pelik aku....!

Kesimpulannya aku nak bagi 2 bintang jer di sini.  Namun demikian banyak  gazebo dan bangku-bangku yang disediakan untuk pengunjung-pengunjung.
Kemudahan wifi pun ada disediakan di sini.

                         nasi goreng masin, kalau dah lapar sangat....belasah jer....


Aku harap kemudahan dan prasarananya perlu dipertingkatkan lagi sempena Tahun Melawat Melaka 2014 .........
Lagi satu perlu diingat sebelum mandi air panas, kita perlu minum air lebih....


Pemandangan dari luar

MP :  Harga tiket biar berbaloi dengan kemudahan yang disediakan, sebab dari dulu lagi prasarananya sama walaupun ada kenaikan harga tiket.......
Teringat masa zaman sekolah dulu selalu lepak study di sini time hujung minggu ......