TENTERA DARAT - SIRI 2

Perarakan  AV8  di PUSASDA Port Dickson

Skuadron
Skuadron boleh merujuk kepada satu unit kecil dalam Angkatan Tentera melibatkan;
• satu kumpulan pasukan kereta kebal ataupun kereta perisai (Armor), pasukan Semboyan, pasukan Jurutera;
• satu kumpulan pesawat terbang seperti kapal terbang ataupun helikopter
• satu kumpulan kapal perang

Dalam Tentera Darat Malaysia

Satu kumpulan mengandungi 120 hingga 180 orang tentera infantri di dalam Tentera Darat di panggil sebagai Kompeni. Untuk pasukan yang sama besarnya di dalam pasukan Kor Armor DiRaja, Rejimen Askar Jurutera DiRaja, Rejimen Semboyan DiRaja dan Rejimen Gerak Khas tidak dipanggil Kompeni tetapi dipanggil Skuadron. Ini kerana kumpulan penaung Skuadron digelarkan sebagai Rejimen dan bukannya batalion.Skuadron Rejimen Askar Jurutera DiRaja dan Rejimen Semboyan DiRaja pula berfungsi sebagai Skuadron di peringkat Briged di bawah naungan Rejimen masing-masing. Skuadron dalam Kor Armor DiRaja dan Rejimen Gerak Khas dipecahkan menjadi 4 Terup.

Tentera Darat British
Skuadron Kavalri (berkuda ataupun armor) biasanya mempunyai 3 hingga 5 Terup. Di dalam Tentera Darat British dan kebanyakan negara Komanwel, Skuadron adalah formasi kecil yang sama besarnya dengan kompeni infantri. Istilah skuadron digunakan untuk pasukan-pasukan Special Air Service, Royal Engineers, Royal Corps of Signals, Royal Army Medical Corps dan Royal Logistic Corps.Skuadron biasanya dipanggil mengikut nombor atau abjad, seperti No. 1 Skuadron, ataupun “A” Skuadron. Tentera Darat British mempunyai tradisi di mana skuadron boleh diberikan nama pertempuran yang penting dalam sejarah di mana Rejimen tersebut terlibat.

Amerika Syarikat
Di dalam Tentera Darat Amerika Syarikat, satu Skuadron Kavalri sama besarnya dengan satu batalion. Panggilan Skuadron ini digunakan untuk pasukan armor dan kavalri sahaja, bagi pasukan-pasukan yang dahulunya berasal daripada rejimen kavalri berkuda seperti 7th Cavalry. Bagi pasukan armor yang lain, istilah batalion dan kompeni digunakan.

Unit-unit Penerbangan
Skaudron di dalam Tentera Udara ataupun unit-unit penerbangan Tentera Darat dan Tentera Laut mempunyai ataupun 4 Flight dengan 12 hingga 24 buah pesawat.Pasukan darat dalam Tentera Udara juga dikumpulkan dalam skuadron. Di dalam tentera Udara DiRaja British, skuadron boleh diberikan nama khas umpamanya, The Queen's Colour Squadron (Skuadron Penyimpan Panji-Panji DiRaja).

Tentera Laut
Satu Skuadron Tentera Laut boleh melibatkan beberapa buah kapal khususnya kapal-kapal besar. Tentera Laut DiRaja Malaysia mengumpulan satu kumpulan kapal jenis yang sama di dalam skuadron, seperti 22 Skuadron Korvet. Skaudron boleh membawa maksud kumpulan bagi maksud pentadbiran ataupun bagi maksud kumpulan tempur.Tentera Laut Amerika Syarikat mengumpulkan kapal-kapal jenis yang sama di dalam skuadron untuk maksud pentadbiran....=WRA=


MP : Sumber dari Facebook
        Picture dari Panggilan Pertiwi
      Aku akan tengok live perarakan tentera darat & komando passing out di PD....


Comments

  1. nice info dear... :) baru tau pasal ni..heee

    ReplyDelete
  2. nice info.. twin akak berapa hb.. twin sy 5/3

    ReplyDelete
  3. askar dtg membawa perkhabaran......

    tahniah....... sahabat dah berjaya dlm segmen remy .... 2nd Ohsem Anniversary aku cuma seorang kulikutif !!!! let's check out !!!!!
    http://remyhazza-satuperjalanan.blogspot.com/2013/03/tahniah-blogger-bertuah-2nd-year-ohsem.html

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog